Donderdag 14 juni werden diverse punten besproken op de gemeentelijke commissie verkeer en infrastructuur.
O.a. kwam de fietsstraat in de Molendreef aan bod. We zouden opteren deze definitief te maken, maar ze in te korten. Tussen sportstraat en school komen er fietssuggestiestroken. Ook in de Molendreef tussen Sportstraat en Bredestraat-Kouter komen er fietssuggestiestroken die aansluiten op het fietspad.

Vanaf de school, op de ruimte waar de octopusmarkeringen (aanduiding school) aangebracht worden tot aan Kasteeldreef blijft de fietsstraat. De suggestie van Geert Neirynck (Project) om een FOS (fietsopstelstrook) te voorzien nabij de verkeerslichten in de Molendreef werd weerhouden. Dit zal de fietser nog meer ten goede komen omdat nu in de fietsstraat het voor velen onduidelijk is wie eerst mag vertrekken aan de lichten of of een auto mag inhalen aan de lichten. Hierdoor wordt duidelijkheid geschapen.

De keuze voor een betere fietsveiligheid in de Molendreef is geen evidentie. De straat wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van een lagere school, handelaars, inwoners, DVC De Triangel en het is een drukke verbindingsweg tussen N9 en Velllare door Lovendegem dorp. Om echte fietspaden aan te leggen is er geen ruimte of je moet de parkeerplaatsen voor inwoners en handelaars schrappen. Een suggestie van de school om het voorstel van minister Crevits te volgen en met schoolstraten te werken en de straat een tijdje af te zetten voor en na schooltijd vond weinig animo bij de verkeerscommissie. Je duwt op deze manier nog meer verkeer door een woonwijk (de Sportwijk) die nu al kreunt onder de parkeerdruk van het nabij gelegen dienstencentrum en het doorgaande verkeer die de doorgang door Molendreef mijdt. En meer verkeer door een woonwijk sturen lijkt me ook geen optie. Anderzijds is er de Lijn, die dan met zijn bussen rekening hiermede moet houden (en wat als men dit zou doen bij vertragingen, enz…). En wat met de handelaars? De meesten in de verkeerscommissie zagen het dan ook niet zitten om de straat geregeld overdag af te sluiten als Schoolstraat.

Concreet:

  • Fietsstraat blijft
  • Ze wordt 100 m korter
  • tot aan school tussen fietspad Molendreef en school komen er fietssuggestiestroken
  • aan de school komt er een octopusmarkering die én de school aanduidt én de zone 30
  • we bekijken of we de signalisatie kunnen verbeteren

 

Ook het gemeentelijk mobiliteitsplan werd verder besproken. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad van 26 juni 2018. Geen grote nieuwigheden, maar gewoon een update of beter kleine correcties van wat besproken werd op laatste verkeerscommissie.

Er kwam wel een vraag om meer groentijd te voorzien op de N9 om een vlottere doorstroming te hebben (maar dit zal dan te nadele zijn de zijstraten). We vragen aan AWV eens na hoe de lichten nu momenteel aangestuurd worden.

In de Brugstraat behouden we het parkeren aan één zijde.

De Heraanleg van Vellare en van het Vredesplein werd ook toegelicht.