Blog

  • (Nieuwe) ondernemers in Lovendegem

    (Nieuwe) ondernemers in Lovendegem

     

    De laatste maanden zit er heel wat beweging in de handelszaken langs de N9. Na de verhuis van Snapshot (kinderfotograaf) naar een nieuw pand (waar vroeger het Speelse Tuintje was) kwamen begin vorige week Introduce intrek nemen in hun oude pand. Het werd omgebouwd tot kantoren voor deze HR dienstverlener. In februari opende zich ook langs N9 de Brabar, waardoor Lovendegem terug een lingeriezaak heeft voor dames en heren. En er staat nog meer in de kijker. Verbouwingswerken zijn bezig voor een nieuwe horecazaak, een nieuwe winkel en dit weekend opende puro-import, speciaalzaak in olijfbomen, hammen en olijfolie. Ook kwam er een autohandelaar bij waar vroeger het verhuurcentrum was.
    De voorbije maanden kregen we er ook een bloemenwinkel Puur Bloem bij in de Bredestraat Kouter.

    En vorige zomer vernieuwde de Carrefour zijn winkel. De Louloudi werd einde vorig jaar vernieuwd. Begin dit jaar verhuisden ook de kantoren van Touch Systems, een specialist in de bouw van witte kassa’s naar een nieuw groter pand op het Dorp. Bakkerij Lierman investeert dan weer in een nieuwe parking.

    Dat sommigen handelaren nu makkelijker klanten vanuit Gent (Mariakerke, Wondelgem) over de vloer krijgen zal wellicht niemand verbazen. Maar daarom is en wordt de N9 geen nieuwe Kortrijksesteenweg zoals in Sint Martens Latem of Sint Denijs Westrem of de Antwerpsesteenweg in Lochristi. Alhoewel in een groot deel van de N9 in Waarschoot de voorbije jaren heel wat handelszaken bij kwamen. In Lovendegem zal het zo’n vaart niet lopen gezien er buffers ingebouwd zijn in het Gemeentelijks Ruimtelijk Uitvoeringsplan. De N9 is voor vele ondernemers aantrekkelijk omwille van de bereikbaarheid met de wagen, veel passage van potentiële shoppers wat interessant is voor de handelaars, makkelijk parkeren en meestal kan men iets ruimere winkels. Maar misschien moet Lievegem net zoals recent Lochristi, Lokeren, Beveren en Zwijndrecht deden een duidelijk visie opstellen voor de toekomst over handel in de dorpskernen en langs de N9.

     

     

  • Nieuwe straatnamen van deelgemeentes van Lievegem bekend

    Nieuwe straatnamen van deelgemeentes van Lievegem bekend

    Op 25 maart liepen de stemronden af voor de nieuwe straatnamen in de deelgemeenten van toekomstig Lievegem.

    Voor de deelgemeentes Lovendegem, Waarschoot en Zomergem worden volgende wijzigingen voorgesteld:

     

    Lovendegem

    Huidige straatnamen Nieuwe straatnamen
    Azaleastraat lus Bloemenlus
    Azaleastraat hoofdstraat Zonnebloemstraat
    Berkestraat Hazelaarstraat
    Bosstraat Grensweg
    Kerkstraat Centrumstraat
    Lievestraat Liefkensweg
    Lievestraat (deel Grote Baan) Rabothoek
    Nieuwstraat Laagland
    Peperhoek Valleiweg
    Populierstraat Zonnestraat De gekozen nieuwe straatnaam  voor de Populierstraat is onverenigbaar met een andere straatnaam. De gemeente Lovendegem zal de inwoners van de Populierstraat contacteren voor de verdere procedure.

    Waarschoot

    Huidige straatnamen Nieuwe straatnamen
    Azaleastraat Sesamstraat
    Bos Rapenburg
    Bremstraat Dillestraat
    Dorp Waarschootdorp
    Lindestraat Vlinderstraat
    Sparrenstraat Willemstraat
    Sportstraat Kleine Weg
    Veldstraat Brouwerspad
    Verbindingsweg Toekomststraat
    Zandstraat Zonnestraat

     

    Zomergem

    Huidige straatnamen Nieuwe straatnamen
    Bekestraat Korteboeken voor Bekestraat 1 t/m 8 en Tuimelaar voor Bekestraat 9 t/m 51
    Berkenstraat Hoetsel
    Bosstraat Rapenburg
    Kapellestraat Ter Wal
    Kasteeldreef Leendreef
    Kerkstraat Zomerlaan
    Molenstraat Molenbergstraat
    Schauwbroeckstraat Zwaluwstraat
    Vijverstraat Broekenstraat

     

    De namen zijn nog niet definitief maar enkel voorlopig vastgesteld en kunnen daarna voor 30 dagen het onderwerp vormen van een openbaar onderzoek. De gemeenteraad moet dit nog goedkeuren alvorens namen voorlopig vastgesteld worden.

     

     

     

  • Fietsregistraties op markt en op kermissen!

    Fietsregistraties op markt en op kermissen!

    Elke inwoner kan zijn fiets en bromfiets gratis laten registreren. Hierbij wordt uw rijksregisternummer op uw fietskader gekleefd met een niet-verwijderbare vinylklever die de fiets niet beschadigt. Met dit nummer weet de politie meteen dat u de eigenaar bent als uw fiets na een diefstal wordt teruggevonden.

    Zoals vorig jaar is er ook een fietsregistratie op de wekelijkse markt in het verlengde weekend van OLH Hemelvaart. Voor velen een brugdag, en ideaal om kinderen die een fiets kregen voor hun lentefeestje of communie te registreren.
    De kermiscomités wordt ook aangeboden om dit te voorzien in hun programma. Op een moment van de kermis zal dan iemand van de gemeente de fietsregistratie verzorgen. Voor de kermis LO gaat dit door op 20 mei. Voor de gemeentekermis op 10 augustus. Voor de andere kermissen volgen binnenkort de data. Op deze manier hoeft men niet naar het dorp te komen voor de registratie maar kan men ook in zijn eigen buurt langsgaan.

    Meer info ivm data volgt.
    Klik hier voor Meer info over fietsregistratie.

    Meer info

  • Kanunnik Triestlaan – Herstelling Voetpad

    Kanunnik Triestlaan – Herstelling Voetpad

    In bepaalde delen van de Kanunnik Triestlaan wordt het voetpad hersteld.

    Hiervoor dienen ook een aantal bomen gerooid te worden. Dit zal gebeuren op 11 april. Na de Heraanleg van het voetpad (aanbesteding is bezig) worden dan nieuwe bomen gepland in het najaar

    (Krentenboompjes, zoals reeds aangeplant in andere delen van de straat).

  • Ouders in de bres voor hedendaagse schoolgebouwen in Vinderhoute

    Een nieuwe school in Vinderhoute, iets wat we gehoopt hadden vorig jaar gerealiseerd te hebben. In het begin van de huidige legislatuur werd snel werk gemaakt van de plannen voor de bouw van een nieuwe school in Vinderhoute. Geen uitbreiding (de school zou evenveel kinderen kunnen ontvangen als nu), maar gewoon een vervanging van aftandse houten lokalen door een mooie hedendaagse nieuwbouw aangepast aan de huidige noden: 6 klasjes, een klas voor Godsdienst en een klas voor zedenleer, en nog een turnzaaltje. Maar in plaats van te starten met de bouw een paar jaar terug zijn we al 3 jaar verwikkeld in een juridische strijd. De ene procedure gedaan, een andere volgt.  Iedereen heeft natuurlijk het recht alle rechtsmiddelen te proberen uitputten, maar blijkbaar is het geduld van de kinderen, de ouders, grootouders, … op.

    Het Oudercomité en de Werkgroep Vinderhoute vinden het nu tijd om hun stem te laten horen! Een dorp zonder school is een dorp zonder kinderen, een dorp zonder toekomst.
    Op Woensdag 18 april 2018 vanaf 12.10 u organiseren ze  aan de lagere school een ludieke actie met een hapje en een drankje.

    Pannekoekenfeest SOS vinderhoute

  • Brandweerstickers voor huisdieren

    Brandweerstickers voor huisdieren

    De gemeenteraad van Gent vroeg via Stéphanie D’hose (Open Vld) om net zoals in de brandweerzone Westhoek stickers te voorzien waarop de bewoners kunnen aanduiden hoeveel huisdieren er mogelijks aanwezig zijn in hun woning. Zo kunnen brandweerploegen bij calamiteiten in één oogopslag zien hoeveel dieren ze kunnen aantreffen en, wanneer de situatie dit toelaat, de huisdieren veilig en wel bij hun baasje brengen. De brandweerzone Centrum sloot zich aan bij deze campagne.  Deze campagne en stickers zijn niet enkel voor Gent maar ook voor de andere gemeenten binnen de zone centrum. Binnenkort zullen deze stickers verkrijgbaar zijn in onze gemeente (en later wellicht in Lievegem bij aansluiting posten Waarschoot en Zomergem bij Zone Centrum)  en later volgt meer informatie.

     

     

  • Naar een schoolomgeving 2.0? Streven naar kindvriendelijke schoolomgevingen en duurzaam woon-schoolverkeer in Lovendegem & Vinderhoute

    Naar een schoolomgeving 2.0? Streven naar kindvriendelijke schoolomgevingen en duurzaam woon-schoolverkeer in Lovendegem & Vinderhoute

    Binnenkort worden een aantal schoolomgeving reeds beperkt aangepast volgens het Octopusplan.

    Vorig jaar besliste Lovendegem om partner te worden van het Octopusplan. Het Octopusplan is een organisatie die ijvert voor duurzaam woon-schoolverkeer en kindvriendelijke schoolomgevingen. De gemeente draagt deze doelstellingen hoog in het vaandel en sloot zich vorig jaar aan als Octopusgemeente. Het ledennetwerk bestaat uit ruim 100 Octopusgemeenten en 1300 Octopusscholen. Dankzij het lidmaatschap van de gemeente Lovendegem krijgen alle basisscholen een gratis materialenpakket voor de organisatie van drie verkeerscampagnes (Strapdag, FLITS en Parkour), gratis toegang tot het online platform voor verkeerseducatie en kortingen. Om het engagement naar de toekomst te bestendigen, ondertekende de gemeente Lovendegem in november 2017 het tweede Octopuscharter waarin engagementen op vlak van kindvriendelijke schoolomgevingen en duurzaam woon-schoolverkeer staan omschreven. Meer informatie via www.octopusplan.info

    Binnenkort gaan we starten met het aanbrengen van thermoplasten die de schoolomgeving meer benadrukken. Dit in de Molendreef en op het Eeksken.
    We evalueren later om dit bij de andere scholen te doen (in de Kasteeldreef zal dit moeilijker zijn of onmogelijk door het beschermende karakter van de dreef).

    Voor de nieuwe school in Vinderhoute bekijken we wellicht best hoe we dit Octopusplan effectief kunnen inpassen in de straat en evolueren naar een schoolomgeving 2.0.

    Onze gemeente heeft ook beslist om het lidmaatschap van het octopusplan voor de scholen die dit wensen te betalen.

     

  • bPost: stukgereden grasbermen

    bPost: stukgereden grasbermen

    Een maand terug werd op deze blog een artikel geplaatst ivm het stukrijden van de bermen door bPost, dit naar aanleiding ook van een schrijven van de gemeente aan bPost (http://vincentlaroy.be/rijdt-post-ook-grasberm-kapot-gemeente-schrijft-bpost-aan-en-vraagt-politie-nodige/).

    Ik mocht heel wat reacties ontvangen van inwoners uit heel wat straten die hiermee geconfronteerd worden.

    Ondertussen reageerde bPost ook via haar woordvoerder Barbara Van Speybroeck (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180207_03344288 ) en mocht ik 2 teammangers van bPost ontvangen die ons een meldcontact gaven en beloofden de nodige inspanningen te leveren dit probleem opgelost wordt. De postbodes die dit deden werden er op gewezen dat ze zicht moeten houden aan de verkeersregels en dat ze meer rekening moeten houden met de bermen.

    Hopelijk wordt hiermede het probleem verholpen

  • Aanleg voetpad Mimosastraat – N9 langs Kuitenberg en Appensvoorde

    Aanleg voetpad Mimosastraat – N9 langs Kuitenberg en Appensvoorde

    We werken momenteel aan een ontwerp van een nieuw voetpad tussen de Mimosastraat en de N9, dit langs Kuitenberg en Appensvoorde.
    Momenteel moet men nog op straat of de bermen wandelen. En zeker op spitsuren is Kuitenberg en Appensvoorde, deel Bloemetjeswijk toch een drukke weg. Daarbij is de weg er smal en door de bomen donker. De nabijgelegen bushalte aan de N9 is één van de drukste van onze gemeente, dagelijks nemen daar 175 mensen de bus.

    Het voetpad komt tussen de Mimosastraat en de N9, en bedoeling is de werken uit te voeren na het bouwverlof van deze zomer.  Voor fietsers werd in Kuitenberg al een fietssuggestiestrook voorzien. We bekijken ook de bouw van extra fietsstallingen nabij Appensvoorde, daar hebben we de nodige ruimte voor verkregen.

    De werken zullen min of meer 100.000 euro kosten, dit omvat aanleg, verplaatsen hagen,  kosten ontwerp, ….

    Een infovergadering voor de aangelanden wordt voorzien op 20 maart om 19u ten gemeentehuize.

  • Drongensesteenweg – Maatregelen verkeersveiligheid

    Drongensesteenweg – Maatregelen verkeersveiligheid

    Er worden bijkomende afbakeningspaaltjes langs de Drongensesteenweg geplaatst om zo de doorgang door het dorp van Vinderhoute te benadrukken. Momenteel staan er nu reeds paaltjes tussen de Schouwbroekstraat en grens met Gent-Luchteren. Er wordt beslist om ook in het deel tussen de Schouwbroekstraat en de rotonde rode afbakeningspaaltjes te plaatsen (ongeveer 40 bijkomende paaltjes over een afstand van ca. 300 meter). Om deze afbakening nog meer te benadrukken zal er ter hoogte van de zijstraten (Schouwbroekstraat, Dorsweg/Bergstraat en Kasteellaan) ook ‘wegdeksolarverlichting’ worden geplaatst.

    Ook loopt er een aanbesteding voor de aankoop van snelheidsborden. Er wordt voorzien om dergelijke borden ook te plaatsen langs de Drongensesteenweg.

    De Drongensesteenweg is een drukke weg, vooral op de spitsuren, met meer dan 600 voertuigbewegingen tijdens de spitsuren (waarvan 120 vrachtwagens). Dit is vrij druk. Wellicht is een groot deel verkeer die de R4 mijdt omwille van de slechte aansluiting N9/R4. We dringen er reeds jaren op aan bij AWV (administratie wegen en verkeer Vlaanderen) om dit kruispunt aan te pakken.  Ook vermijden vrachtwagens op die manier wellicht de Viapass.